dinsdag 24 mei 2016

Slaap kindje slaap...

Ik weet heus wel hoe belangrijk voldoende slapen is. Om maar een paar van de voordelen van een goede nachtrust te noemen: 



  • Je lichaam kan herstellen, je stofwisseling gaat in de reparatiemodus,
  • Door te dromen verwerk je de gebeurtenissen en emoties van de dag,
  • Je stresshormonen van een dag 'drukdrukdruk doen' verlagen weer tot een acceptabel niveau van een goede nachtrust,
  • Je hebt minder behoefte aan snelle suikers,
  • En.... Je valt beter af als je voldoende slaapt.


Toch schiet rust nemen er bij mij regelmatig bij in. 

Ik dans vaak 's avonds laat nog en kan dan niet direct naar bed omdat ik nog na aan het stuiteren ben. Of ik heb het druk gehad met werk en veel sociale afspraken en verlang dan heel sterk naar wat rustige uurtjes met alleen mijn eigen gezelschap. 
De afgelopen weken merkte ik dat ik mijn bedtijd verlegde naar half 2 's nachts, voor de broodnodige Me-Time.

Logisch, maar niet handig. Want ik word wel 's ochtends om 7 uur wakker zonder wekker, dus was ik een slaapschuld aan het opbouwen. Dit weekend besloot ik in te grijpen en in ieder geval vóór middernacht het licht uit te doen. 

Gisteravond was ik om 8 uur al moe. En in plaats van mezelf op te peppen, ben ik in bed gekropen met mijn 'boek' (een ebook op mijn kindle-app). Heerlijk! Ik lag er om 9 uur in, heb fijn liggen lezen in plaats van achter mijn computer te hangen en om half 12 ging het licht uit en sliep ik direct.

Vanmorgen werd ik fris wakker. En verblijdde de weegschaal me met een halve kilo gewichtsverlies. Kortom, een topstart van de dag! Ik denk dat ik vanavond weer voor 10 uur onder de wol kruip...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten