dinsdag 1 februari 2011

'Jeugdjournaal'

Zaterdagochtend, mijn eerste dag vrij. Om kwart voor 7 al klaarwakker, sluip ik naar beneden om nieuws over Egypte te vergaren. Via Teletext. NOS en BBC World tracht ik mij een beeld te vormen van de situatie.
Om 8 uur staat bonuskind verbaasd naast me; hij wilde een nieuw bionicle-bouwsel bij me in bed leggen en ontdekte dat ik al op was. Hij wil weten wat ik doe.

Ik begin te vertellen, over Mubarak, protesten, volksopstand, avondklok, oppositieleider ElBarradei, de rol van het leger. Hij hangt aan mijn lippen en vraagt aan één stuk door, want de helft van de termen die ik gebruik hebben nog geen betekenis voor hem en ik vergeet regelmatig mijn 'les' aan te passen aan een negenjarige. Wat ontzettend leuk om samen met hem het nieuws te kijken en te bespreken!

Na een uur kruipen we moe en vol informatie bij zijn vader terug in bed voor de gebruikelijke knuffeltijd. Bonuskind verdwijnt in een tekenfilm en heeft het er verder niet meer over.

Zondagavond, we brengen hem naar huis. In de auto is hij eerst erg stil.
Ineens begint hij te vertellen: "In Egypte roepen ze de hele dag Mubarak moet weg! Steeds meer mensen gaan protesteren. Er is een andere man, diens naam weet ik niet meer, en het leger ging om zijn huis heen staan. Mubarak heeft de regering ontslagen maar wil zelf wel blijven als leider van het land. Maar dat willen de mensen op de pleinen niet. Dat wordt vast een revolutie..".

Blijkbaar heeft wat ik hem vertelde grote indruk gemaakt; het lijkt alleen alsof hij vergeten is dat ik het hem vertelde... ;0)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten